Takaisin ekskursioihin

Jukan ja Upin Saksan turnee, osa 2

Otimme halpislennot Saksaan Ryanairilla, eli Pirkkala- "Frankfurt" Hahn. Käytännössä Hahnin lentokenttä on lähempänä esim. Luxemburgia kuin Frankfurtia. Kulkupeliksi valitsimme tällä kertaa vuokra-auton. Lennot olivat kahdelta henkilöltä edestakaisin 154 €. Vuokra-auto oli käytössä tiistai-illasta sunnuntaiaamuun. Renault megane kustansi 350e, plus dieselit. Tästä havaitsee että autoilu on törkeästi kalliimpaa kuin lentäminen.

Tiistai
Lentokoneesta päästiin kyllä joutuisasti, mutta lähes saman tien juutuimme autovuokraamon tiskin edessä olleeseen jonoon muiden suomalaisten sekaan. Saimme allemme diesel Meganen ja räntää tuli taivaalta.

Saksassa sataa (46kB)

Lähdimme etsimään yösijaksi sopivaa kaupunkia Frankfurtin lähistöltä. Puolivahingossa päädyimme Heidelbergiin, jossa tiesimme olevan kohtuuhintaisen hotellin.

Keskiviikko
Aamusta kävimme ihmettelemässä Heidelbergin linnaa, oli avoinna myös turistisesongin ulkopuolella.

Heidelbergin linna (81kB)

Linnasta löytyi Grosses Fass jossa oli aikoinaan säilytetty meidänkin lempijuomaamme alkoholia sisältävää nestettä joko viiniä tai olutta. Pönikän tilavuus oli 221726 litraa, riittäisi hetkeksi.

Grosses fass (24kB)

Linnaa restauroitiin parhaillaankin ja kesäaikaan ehdottomasti hieno paikka.

Seuraavaksi suunnattiin Auto und Technik museum Sinsheimiin. Museo tunnetaan yleisesti katolla lepäävistä yliäänimatkustajakoneista, Tupolev 144 ja Concorde.

Auto und Technik museum Sinsheim (47kB)

Näyttelypinta-alaa museosta löytyy esitteen mukaan 3 hehtaaria plus ulkoalueet. Lokinsiipimersuja ja Bugatteja oli näytillä kiitettävästi.

Lokinsiipimersuja (84kB)

Samoin näytillä oli Mika Häkkisen formula ykkönen. Kuriositeettina mainittakoon yksipyöräinen moottoripyörä jolla tyypit ilmeisesti ajelee silloin tällöin teemapäivillä.

Yksipyöräinen moottoripyörä (54kB)

Illalla käytiin katsomassa seuraavan päivän museot valmiiksi. Tätä tekniikkaa voi suositella koska Saksassa liikennemerkit ovat pieniä ja viime tingassa ennen risteyksiä. Yöksi arvottiin pikkuinen hotelli Stuttgartin lähiöstä.

Hotelli (65kB)

Torstai
Vedettiin hotellin aamupala ja suunnattiin kohti Stuttgartia ja Porschen museota. Aamuruuhkaa oli aikalailla mutta ehdittiin kuitenkin museolle jo hieman ennen sen aukeamista. Museossa esitellään Porschen alkupään malleja ja kilpa-autoja. Autoja pääsee kurkistelemaan aivan vierestä. Lisäksi esillä on erilaisia moottoreita, mukaan lukien kisamoottoreita. Ilmajäähdytteisyys oli mukana isoimpia koneita myöten. Mukava pikkumuseo, sisäänpääsy oli ilmainen ja henkilökunta ystävällistä.

Porschen 16-pyttyinen moottori (81kB)

Seuraavaksi suunnattiin Stuttgartin toiselle laidalle Mersun museoon (Daimler museum). Auto piti jättää Mersun parkkitaloon, jonka edestä oli bussikuljetus noin kilometrin päähän tehdasalueella sijaitsevaan museoon. Tehdasalueelle ei ollut lupa lähteä vaeltelemaan. Museo oli rakennettu useampaan kerrokseen, alakerrassa oli ensimmäisestä Benz Motorwagenista lähtien Räikkösen formulaan asti.

Avo SL (97kB)

Ylemmissä kerroksissa esiteltiin kilpailu- ja prototyyppiautoja, samoin kuin urheilumalleja. Osassa autoja ei entisöinnin laatu kovin häävi ollut, kuten esim. lokinsiipimersun etulokasuojasta voi huomata.

Lokinsiipimersun lokasuoja (43kB)

Samoin puutteena voisi pitää 70 - 90 luvun autojen puuttumista. Tännekin oli sisäänpääsy ilmainen. Autoja pääsi pällistelemään läheltä mutta konepeltejä ei juuri avoinna ollut. Pois lähtiessä saimme näytteen Benz Patent Motorwagenin käynnistämisestä kun museon tyyppi esitteli sitä jollekin korealaisen näköiselle jannulle. Motorwagen käynnistyi nätisti vauhtipyörästä nykäisemällä ja piti hauskaa putputusta.

Benz motorwagen (69kB)

Uuden museon rakennustyöt oli jo käynnissä, ei näyttänyt juuri suoraa seinää olevan tulossa.

Seuraavaksi suunnattiin Müncheniin, tavoitteena oli vielä käydä Deutsche Museumin Vehrkehrzentrum -museossa. Perille ehdittiin neljän jälkeen, onneksi museo on torstaisin pidempään auki, niin ehdittiin kiertää se hyvin. Tämä museo oli osittain kalustettu itseopiskeluun eri energiamuodoista ja maankuoren tutkimuksesta. Samoin osa osastoista oli suunnattu enemmänkin koululaisluokille. Parasta antia olivat erikoisemmat kulkupelit kuten moottoripyörä jonka etupyörän napaan oli rakennettu tähtimoottori.

Tähtimoottorilla varustettu moottoripyörä (41kB)

Ominaisuuksiin eivät kuuluneet vaihteet tai kytkin joten ajokäytös on varmasti ollut mielenkiintoinen. Samoin höyrykoneauto oli hauska peli. Yhtenä erikoisuutena oli 70-luvun ruostumattomasta teräksestä tehty Porsche jolla oli ajeltu reilut 200 tkm, virheettömässä kunnossa edelleen.

Porsche ruostumattomasta teräksestä (64kB)

Illasta suunnattiin morjenstamaan tuttavaperhettä Augsburgiin, saimme herkullista kotiruokaa ja miellyttävän majoituksen, kiitos siitä heille.

Perjantai
Perjantain tournee sijoittui Münchenin pohjoispuolelle, mistä löytyi kolme vierailukohdetta kohtuullisen matkan päässä toisistaan. Ensimmäinen kohde oli Dachaun keskitysleiri.

Dachaun keskitysleirin piha (83kB)

Paikan löytäminen tuotti hieman tuskaa, koska ymmärrettävästi mainoskyltit olivat melko pieniä, sinapinvärisellä pohjalla pientä tekstiä. Leiri sijaitsi keskellä normaalia esikaupunkialuetta peltojen ja asutuksen keskellä. Paikka oli säästetty melko orkkiksena, jäljellä oli muurit ja aidat, vartiotornit, päärakennus, krematorio sekä pari rekonstruoitua asuinparakkia. Päärakennuksessa oli näyttely kuvineen ja kertomuksineen juutalaisvainoista. Parakit olivat ahtaat mutta sisälsivät sentään alkeelliset pesumahdollisuudet. Koska Dachau oli ilmeisestikin ensisijaisesti työ- eikä tuho(amis)leiri annettiin leiriläisille jonkinlaiset puitteet. Silti leirille oli rakennettu karmaisevin osa eli krematorio, joka sisälsi kaasukammion sekä polttouuneja. Kaasukammio vastasi asiasta kuultuja legendoja eli kammio oli naamioitu suihkutilaksi suihkusuuttimineen. Ne olivat kuitenkin feikkiä, sen sijaan seinässä olleet Zyclon-B-panoksien pudotusluukut eivät olleet.

Dachaun keskitysleirin uunit (69kB)

Keskarilta matka suuntautui iloisemmille vesille eli Deutsches Museumin Lentokoneosastolle, nimeltään Flugzeugmuseum (mikä kekseliäisyys nimessä). Paikka on melko uusi mutta laatu vastaa samaa saksalaista täydellisyyttä kuin Deutsches Museumin pääpaikka Münchenin keskustassa. Eka halli sisälsi vanhaa kalustoa kuten DC-3 sekä kaikenlaisia liito- ja purjekoneita, joilla alkuaikojen pioneerit pääsivät nopeutettuna hautaankin. Toinen halli oli itse asiassa pällistelyterassilla varustettu verstas jossa oli työn alla pari isoa konetta, toinen kaksimoottorinen toisen maailmansodan pommikone (tyyppi???) ja toinen kolmimoottorinen lentovene (joku Dornier).

Verstas (84kB)

Kolmas halli sisälsi koneita suuren määrän, joukossa helmiä. Kevyimmästä päästä oli poljettava lentsikka, olisko sama millä joku fillarihopo polki englannin kanaalin yli. Erikoisimpia olivat mannermaiset versiot pystysuoraan nousevista ja laskevista koneista. Fokkerin rakentama hävittäjäversio sisälsi saman moottorin kuin englantilaisten Harrier, Rolls Royce Pegasuksen. Dornierin valmistama pystysuoraan nouseva ja laskeva kuljetuskone sisälsi kaksi Pegasusta sekä siivenkärjissä oleviin kondoleihin asennetut suihkumoottorit, neljä kummassakin kondolissa. Luottamusta protokoneen ominaisuuksiin kuvastaa ohjaajille asennetut heittoistuimet.

Dornier (84kB)

Suomalaistakin ilmailuhistoriaa sivusivat vierekkäin olevat Mig-21 sekä Saab Draken. Erään terävälinjaisen koneen historia oli (surku)hupaisa. Intialaiset olivat tilanneet saksalaisilta yliäänikoneen rungon suunnittelun. Säästösyistä intialaiset laittoivat moottoreiksi kaksi kappaletta suihkuilmailun alkukauden Bristol Orpheuksia. Jälkipoltostakaan huolimatta kone ei pystynyt vaakalennossa yliääninopeuteen joten se siitä.

Perjantain viimeinen kohde oli BMW:n museo. Varsinainen museo oli rempattavana ja hilut oli roudattu viereiseen olympiaparkiin, jossa oli joskus järkätty Mynchenin olympialaiset. Samalla paikallisten veronmaksajien rahoilla oli rakennettu maisemien pällistelyä varten torni. Museo oli pettymys. Sisäänpääsy oli 2 euroa kun muut tehdasmuseot olivat ilmaisia. Odotimme, että rahalle olisi tullut jotain spektaakkelimaista vastinetta. No ei tullut. Kalusto oli moneen kertaan muissa museoissa tai Suomen maanteillä nähtyä. M1 oli sentään jotain mutta perusmallin 2002 tai uudenkarhea 850 eivät säväyttäneet. Missä bemarin hemmot jemmasivat 2002 Turboa tai 70-luvun alun Coupe-malleja?

Museon pettymyksen jälkeen päätimme nousta torniin. Natsin oloinen hissiherra vei meidät yläilmoihin sangen virallisesti. Meidän tuurilla näköalatasanne oli 156 m korkeudella ja pilvien alaraja oli 150 m:ssä. Pettymykset saivat siis jatkoa. Palasimme perjantairuuhkassa majapaikkaan.

Olympiatorni (10kB)

Lauantai
Aamusta menimme ihmettelemään Augsburgin autoliikkeitä, lähinnä BMW-sellaisia.

Bemarin liike(55B)

Kaupunkia ympäröivä muinainen muuri/vallihauta ja muut nähtävyydet jäivät huonon kelin takia tutkimatta tarkemmin. Lounaan jälkeen lähdimme jonottamaan autobahnalle, järjettömät ruuhkat sen vuoksi, että hopot viritteli keskikaidetta ja olivat tukkineet toisen kaistan. Tekisivät sen joskus toiste, silloin kun Säätäjät ovat Suomessa! Matka Hahnin lentokentän lähistölle kesti 7 pälliälevittävää tuntia.

Mese (60kB)

Hotellikin löytyi arpomisen jälkeen, Hahn kun ei ole mikään turistirysä. Hotellissa jamppa kertoi, että monet Hahniin tulevat heebot menevät Luxemburgiin ostosreissulle kun matkaa ei ole kovin pitkälti. Siellä kun on tupakka, hajuvedet, kosmetiikka ja muut hörhötuotteet halvempia.

Sunnuntai
Aamu alkoi Rellun palauttamisella. Kentällä homma toimi kohtuullisen hyvin eli Ryanairilla voisi lentää toistekin. Loistokkaita Tax-free-myymälöitä on sitten turha odottaa Hahnin kentältä...