Takaisin ekskursioihin

Oluen maistelua Prahassa keväällä 2001

Prahan kaupunki vaikutti jäykältä matkakohteelta - sinne siis! (Tekstissä vilisee tarkoituksella hintoja eri asioille, jotta lukijalle jäisi oikea kuva hintatasosta. Mainittakoon että 1 Kc = 18 penniä.)

Lauantai

Lento oli perillä paikallista aikaa 15.45. Oppaanamme oli tsekki, joka oli opiskellut Järvenpäässä ravintola-alaa. Hotellille päästyämme kyselimme oppaalta levy- ja kamerakauppojen sijaintia; saimmekin parit rastit kartalle. Hotellihuoneeseen saakka päästiin about 17.20. Sitten vedettiin eväsleivät nassuun. Keli oli sateinen Prahassakin ja hotellin kattoikkunaan ropisi sadekuuro. Telkkarin tarjonta tsekattin ja Eurosportilta satuttiin näkemään F1 Barcelonan aika-ajojen tulokset.

Käveltiin reittiä Cimburkova-Seifertova-Hybernska-Senovazne-Jindrisska-Vaclavske namest-Washingtonova-Seifertova... Matkalla tarkasteltiin baarien hintatasoa, edullista oli! Skodien lukumäärä liikenteessä hämmästytti, joukossa oli aivan upouusia, mutta myös wanhoja yksilöitä.

Trabantit (43 kB)

Tuntematon kirkko bongattiin. Metro/ratikkalippua yritettiin ostaa, tuloksetta. Hampurilaiset ja spritet vedettiin naamariin. Kioskin täti yritti huijata turistilta reilut 100 rähmää, mutta ei onnistunut. Kirjakauppoja vilisi Vaclavske Namestilla, muutama viinakauppa myös, sekä leffateatteri. Turisteja oli paljon. Kansallismuseo nähtiin, sekä ooppera ja rautatieasema. Lopuksi nautittiin oluet Pojassa, muutama sata metriä hotellilta. Hotellille palattiin klo 21.

Sunnuntai

Jo aamuyöstä alkoi sataa. Aamupalalle ehdimme noin klo 9. Tarjolla oli kahvia/teetä, sämpylöitä, leikkeleitä, kananmunia ja muroja. Lisämaksusta olisi saanut mehua. Ihan maittavaa. Suuntasimme pian rautatieasemalle ostamaan viikon bussilippua 250 Kc/kärsä, jonka jälkeen metsästimme ratikkalinjaa 26. Epäilyksistä huolimatta löysimme Kansallisen teknisen museon juuri kun aurinko näyttäytyi ekan kerran. Sisäänpääsy maksoi 120 Kc per nuppi, narikka oli huimat 2 Kc. Esillä oli tähtitiedettä, audiota ja akustiikkaa, telekommunikaatiota, kameroita (todella paljon) ja kelloja. Isossa salissa oli useita lentokoneita, kokonaisia vetureita ja junanvaunuja, sekä autoja, moottori- ja polkupyöriä, pienoismalleja jne. Välillä nautittiin patongit ja oluet (72 Kc/13 mk).

Lentsikka poikineen (54 kB)

Lisää lentäviä laitteita... (37 kB) Veturi (35 kB)

Skoda (45 kB)

Paloauto, Skoda tämäkin (45kB)

Felicia (50 kB)

Ilmalaivan ohjaamo (46 kB)

Museosta lähtiessämme olikin jo helle; suuntasimme läheiseen puistoon, josta oli hyvät näkymät joen yli keskustaan. Lompsimme kohti siltaa katsellen kukkaistutuksia ja outoja hyönteisiä. Silta oli remontissa, joten hyppäsimme ratikkaan. Ihailimme kaupunkia ja lepuutimme jalkojamme jonkin aikaa kyydissä. Kaarlen sillan paikkeilla hyppäsimme kyydistä ja menimme sisään Restaurace U Zlateho Zvonuun ja nautimme peuraa ja villisikaa 180 Kc + perunat 12 Kc + oluet 24 Kc. Riistapaikassa oli upeaa rekvisiittaa ja miellyttävän rauhallista. Samaa ei voinut sanoa Kaarlen sillan ympäristöstä. Kuljimme pikkukujia välttääksemme turistivirrat. Bongasimme St. Gilesin kirkon. Tuttujakin näkyi keskustaa lähestyttäessä. Kuljimme Vaclavin aukiolle päin ja piipahdimme muutamassa kaupassa. Jackpotin vaatteet olivat täysin Suomen hinnoissa... Auringon paahtaessa soimme itsellemme kupposet kahvia, kallista lystiä... 40 Kc / cappuccino 50 Kc. Kyldyyriä haimme valtion oopperasta, ostimme liput tiistaille Verdin Rigolettoon 400 Kc/jamppa. Valitsimme poikkeuksellisen reitin kotiin ja näimme upeita kukkivia puita, rakennuksia ja Riegerovy sady -puiston, jossa oli minigolf ja suositun oloinen terassi. 216 m korkea TV-torni soi näkymia hotellin lahistollä. Kävimme 95 metrin korkeudessa. Hissikyyti maksoi 120 Kc/naama.

TV-torni (15 kB)

Suomalaisia riitti täälläkin. Hotellille laahustimme puoli seitsemän jälkeen. Illalla käytiin vielä kävelyllä ja ostettiin pikkupuodista sämpylät ja oluet, 22 Kc. Hotellin lähistöllä havaittiin olevan aivan sairaan monta baaria...

Maanantai

Aamupalan jälkeen hypättiin ratikkaan nro 9 ja ajeltiin Vackavske Namestille. Käppäilimme Vodickovaa pitkin ja poikkesimme kaikissa mielenkiintoisissa kaupoissa. Ostimme vain kirjoja, kamerat ja levyt olivat kalliita. Valikoimaa, etenkin vanhoja vehkeitä, kyllä piisasi eräässä kamerakaupassa. Jungmanovaa lompsittiin, käytiin tavaratalo Teskossa (Narodni), sitten suuntasimme Na Prikopelle ja pysähdyimme kalliille oluelle ja jääteelle (yht. 20mk). Maleksimme kaupungintalon ohi (Namesti Rebubliky), sitten tavaratalo Kotvaan. Revolucnia ja Dlouhaa pitkin saavuimme Staromestske Namestille, jossa syötiin voileivät. Aukiolla oli jäykkää arkkitehtuuria ja paljon turisteja. Pyhän Nikolain kirkko sekä astronominen kello bongattiin. Celetnaa pitkin palasimme Havlickovalle, josta hyppäsimme ratikkaan nro 26 ja kohti hotellia. Huilasimme ja kavimme syömässä naapurin kiinalaisessa, annos oli iso ja edullinen (142 Kc, sis. 2xolut = 25 mk). Taas huilattiin ja sitten hypättiin ratikkaan ja ajeltiin mm. Laterna Magican ja kansallisteatterin ohi. Vaihdoimme numeroon 22 joen tois puolel ja huristelimme ylös linnan kohdalle, jossa siis poistuimme. Bongailimme linnaa ja kirkkoja (Pyhän Georgen ja Vituksen) ulkoa ja ihailimme kaupunkia lähes lintuperspektiivistä. Laskeuduimme joen rantaan, huilasimme hetken ja kävelimme Kaarlen siltaa joen yli. Kohta huristelimme kohti hotellia melkoisen uupuneina.

Ratikka (47kB)

Tiistai

Vapun paivan kunniaksi sää oli upea. Istuimme hetken lähipuistossa ja otimme yhteyden Suomeen. Ratikka vei Ujezdille, josta aioimme ylös Petrinin kukkulalle. Valitettavasti köysirataan oli huima jono, eikä toiminnan nopeus päätä huimannut, eli valitsimme Apostolin kyydin. Huima nousu, mutta upeata nähtävää: kukkivia omenapuita ja magnolioita ym. Virvokkeet ja jäätelö tekivät kauppansa. Huipulla kävimme ruusupuutarhassa, ohitimme observatorion ja pikku-Eiffelin. Metsän poikki jatkoimme Strahovin luostariin. Pihassa nautimme oluet (koko reissun kalleimmat, a' 70 Kc)! Luostarin jälkeen piipahdimme Galleria Mirossa, emme kuitenkaan tehneet isompia taideostoksia. Loretan museota ja Novy Svetia seurasi linna ja Pyhän Vituksen kirkko. Puutarhan kautta ratikalle ja takaisin keskustaan. Ihmettelimme Laterna Magikaa ja kaupunginteatteria. Oli aika syödä, valitsimme hieman tyyriimman paikan ja söimme hyvin, mutta jälleen meitä yritettiin huijata. Pienen levon jälkeen oli aika lähteä nauttimaan kyldyyrista. Rigoletto oli kolminäytöksinen ooppera huikeissa puitteissa.

Keskiviikko

Aamu valkeni jälleen kirkkaana, toimme siis kesän mukanamme, sää oli kuulemma ollut todella kylmää tähän saakka. Ensitöiksemme testasimme paikallisen metron ja lähdimme rautatieasemalta Holesovicelle. Metro oli erittäin siisti ja rauhallisen oloinen ainakin arkipäivän aamuna. Holosovicella kävimme Vystavisten messualueella. Paikka oli kiinni, mutta löysimme avoimen oven emmekä voineet välttää kiusausta. Lapidarium-museo oli vielä kiinni, siellä olisi saanut ihailla Kaarlen sillan alkuperäispatsaita. Täällä oli myös planetario ja Paegas (paik. Sonera) arena. Kun vihdoin pääsimme jälleen porttien ulkopuolelle, kävelimme vilpoisassa puistossa ja ihmettelimme lammikoista kuuluvaa outoa kurnutusta, liekö olleet sammakoita vai paikallisia lintuja. Palasimme keskustaan ratikalla 12 ja nautimme Ujezdilla olevassa baarissa oluet. Paikassa ei turhia hienosteltu, koirakin sai oman annoksensa. Jatkoimme Kaarlen sillan ympäristöön ja seurasimme ihmisvilinää. Sitten lompsimme Moldaun rantaa pohjoiseen, Rudolfinumissa olisi ollut Paavo Järvi kapellimestarina, mutta jatkoimme matkaa. Saavuimme pienen kierroksen jälkeen Josefovin juutalaiskaupungiosaan. Kurkistimme hautausmaalle jossa oli hautakivi poikineen - jota ihmettä olisi saanut tutkia tarkemmin pääsymaksua vastaan - skippasimme! Lähikauppa ravitsi nälkäisen matkalaisen. Söimme vitosen patongit polttavan kuumassa auringossa aivan Franz Kafkan syntymäkodin vieressä. Sivuutimme Staromestsken aukion ja harhailimme pikkukatuja sinne tänne. Tescon nurkilta päätimme palata kämpille huilailemaan. Pienen levon jälkeen nousimme Cimburkovakadun yläpäähän pizzalle Pizzeria Einsteiniin. Mahat täyttyivat ja olut virtasi. Päätimme ottaa loppuillan rauhallisesti, ja kävelimme Seifertovaa itään. Bongasimme monta pikkukauppaa ja kävimme lopulta hyvätasoisessa marketissa. Ostimme viinejä kotiinvietäviksi sekä testattavaksi.

Torstai

Ajelimme ratikalla nro 9 joen yli aina Golf-hotellille asti. Ihmettelimme paikallista omakotiasumista ja palasimme sitten samaa reittiä Andelin kohdalle, jossa jäimme pois ja tsekkasimme parit kaupat. Patikoimme Palackeho Mostia pitkin uuteen kaupunkiin (Nove Mesto), jossa kuvasimme tanssivan talon. Helle rankaisi matkailijaa, ja kohta realisoimme limua ja olutta puodista. Istuimme hetken varjossa ja sitten ajelimme ratikalla yhden pysäkkivalin kohti Vysehradia, linnoitusta ja kirkkoa korkealla mäella aivan joen rannassa. Paluumatkalla ostimme juotavaa ja sämpylät, jotka horittiin Karlovo Namestilla puistossa. Aika kului mukavasti varjoisalla penkilla istuskellessa. Seuraavaksi shoppailimme Vaclavske Namestin lukuisissa kaupoissa. Mukaan tarttui paitoja hikeentyneiden tilalle. Olikin aika ravita mahalaukkuja, tällä kertaa paikka oli nimeltaan U Jindrisske Veze, ja siellä vedimme pippuripihvit Velvet-tuopillisten kera. Kello alkoi olla 6, joten suuntasimme hotellille. Suihku oli tarpeen. Kirjoitimme postikortit valmiiksi ja illan päätteeksi kävimme iltakavelyllä hotellin ympäristössä. Baarien määrä jaksoi hämmästyttää yhä. Eräässä Cajkovskeho-kadun baarissa horimme toistaiseksi halvimmat tuopilliset vaaleaa Velkopopovichya (11.50 kc 0.5L, 7.50 kc 0.3L).

Perjantai

Aamu valkeni sateisena vaihteeksi. Onneksi sade lakkasi ja keli oli mitä mainioin kun suuntasimme läheiseen supermarketiin ostamaan tuliaisia. Shoppailua jatkoimme keskustassa. Kenvelosta löytyi farkut. Levykaupan valtava tarjonta ei kuitenkaan saanut tekemään ostoja. Kahvit nautimme jo tutuksi käyneella Na Prikopella. Sen jälkeen vaeltelimme ja valokuvasimme Vaclavske Namestin pohjoispuolen pikkukatuja. Hodarit lievittivät hetkeksi nälkäämme. Turistien ihmetykseksi käytimme julkista, ranskalaisvalmisteista ja maksullista hotelli helpotusta. Jätski ja tumma Velko maittoivat, n. 10 mk. Kiertely jatkui. Etsimme kubistista katuvalaisinta Jungmann Namestilla, ja totesimme sen melko mitättömäksi. Kenkäparatiisi / helvetti kohtasi meidät Batalla... Oli aika täyttää masut tutussa Jindrisske Vezessa. Lohi ja 3 eri lihaa Velvetin kera maistuivat taas maukkailta. Ja jälleen ratikka vei kotiin.

Iltakävely vei läheiselle kukkulalle, jossa bongasimme kansallisen vapautuksen monumentin (kuten saimme sanakirjan avulla selville) ja valtaisan ratsastajapatsaan (joku J. Zizka). Maisema oli hieno, sekä hotellille että keskustan suuntaan. Palattuamme hotellille oli vuorossa laukun pakkaus - tilavuutta tuntui olevan liian vahan mutta painoa aivan liikaa...

Loppukaneetit

Oluita tuli maisteltua viikon aikana jokusia. Ohessa autenttiset kommentit:
Velvet: erittain pehmea, kullan ruskea, runsas vaahto
Kruzovice tumma: erinomainen, vaalea: erinomainen
Gambrinus: vaalean ruskea, pehmea, nam
Pilsner Urguel: ok vaan ei mitenkaan ihmeellista tassa seurassa, hieman kitkeraakin
Radegast Klasik: vaalea, hyva tamakin
Budweiser Budvar: vaalea, oikein hyva
Branik: vaalea, pehmea ja oikein hyva