Säätäjien 20-v juhlaekskursio Muncheniin (elokuu 2017)

Jäykät Säätäjät ry:n 20-vuotisen elinkaaren kunniaksi päätettiin järjestää ulkomaan ekskursio. Kohteita kartoittanut komitea keskittyi Englannin ja Saksan kohteisiin, joista ensin valittiin maaksi Saksa ja sen lukuisista vaihtoehdoista lopulta Munchen. Deutsches Museum eri toimipisteineen sekä BMW-museo valittiin käyntikohteiksi. Lisäksi alunperin oli tarkoitus käydä BMW:n tehdaskierroksella, mutta jo ennen matkalle lähtöä havaitsimme, ettei elokuussa järjestetä kierroksia. Pettymysten pettymys.

Matkaan lähdettiin eräänä elokuun perjantaiaamuna kukonlaulun aikaan. Lento kulki Tampereelta Riikan kautta Muncheniin. Tai niin sen piti kulkea, Riikassa saimme nimittäin tietää, että jatkolentomme on peruttu. Pienen selvittelyn jälkeen harpoimme Prahan koneeseen. Prahan kentällä vaihtoaika kului tsekkiläisen oluen seurassa ja lopulta Muncheniin saavuttiin reilu tunti alkuperäistä aikataulua myöhemmin.

Ennakkosuunnitelman mukaisesti suuntasimme lentoaseman junalaiturille. Liput (koko päivän, koko alueen lippu) ostettiin automaatista S1-junaan, joka vei meidät Oberschleissheimiin. Lentokonemuseolle oli kilometrin matka, jota talsimme helteisessä säässä. Onneksi matkan varrelle osui oivallinen Biergarten, jossa poikkesimme virkistäytymässä, oluen ja Pretzelin avulla.

Ensimmäinen museokohteemme oli siis Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim, joka sijaitsee entisen lentokentän halleissa. Hallit on rakennettu vuosina 1912-1919 ja remontoitu perusteellisesti 1990. Esillä on purjekoneita, helikoptereita, hävittäjiä (mm. Eurofighter, MIG15 ja MIG21), pommikoneita, matkustajakoneita, moottoreita ja myös epäonninen Europa-kantoraketti vuodelta 1971. Nähtävää on melkoinen määrä useassa hallissa.

Heinkel He 111 Dornier Europa

Museokaupan kierrettyämme palasimme kohti juna-asemaa, emme toki suorinta tietä, sillä matkamiehen oli yllättänyt jano ja nälkä. Piipahdimme toistamiseen samaiseen Biergarteniin ja perehdyimme tällä kertaa myös paikallisiin ruokiin. Currywurst ja vehnäolut sopivat muuten mainiosti yhteen! Ruokailtuamme käppäilimme lähistöllä sijaitsevan linnan tiluksille ja ihmettelimme puistikon mittasuhteita; on siinä puutarhurilla hommaa... Jatkoimme matkaa kohti juna-asemaa ja katsastimme samalla paikallisen omakotialueen. Siistiä oli.

Hyppäsimme jo tuttuun S1-junaan ja ajelimme kohti etelää ja itää, kunnes saavuimme Hauptbahnhofille. Asemalta oli kivenheiton matka hotellille, kunhan vain löysi oikean uloskäynnin. Huoneet saatuamme ja suihkussa virkistäydyttyämme oli aika valua kaupungille. Suuntasimme kohti Marienplatzia aikomuksenamme lonnia pitkin kävelykatua, mutta muiden ihmisten tiheys alkoi oitis ahdistaa ja keksimme äkkiä suunnitelma-B:n. Jyrkkä vasen ja puolivahingossa eksyimme kasvitieteelliseen puutarhaan (Alter), jossa onneksemme oli jälleen Biergarten. Nestemäisen iltapalan jälkeen oli aika palata tukikohtaan.

Lauantaina heräilimme suht varhain ja suuntasimme rautatieasemalle, jossa horimme aamupalan (hotellin aamiainen hintaan 22 eur/aamu/jamppa oli todettu turhan tyyriiksi). Hieman muuten hymyilytti paikallisten kahviloiden nimipolitiikka: asemalla verkkokalvoille heijastui mm. sellaiset nimet kuin Pano ja Yorma's! Jälleen konsultoimme lippuautomaattia ja hetken pähkäilyn jälkeen meillä olikin kourissamme päivän liput keskustan alueelle. Hyppäsimme (tai oikeammin pudottauduimme) metroon ja tuota pikaa olimmekin Olympia-asemalla, josta oli enää lyhyt kävely BMW-Weltille.

BMW Welt

Weltiin on ilmainen sisäänpääsy. Paikka oli juuri auennut, muita ihmisiä vähän ja sehän sopi meille. Esittelyautoista useimmissa oli vielä ovet auki, joten pääsimme haistelemaan nahan tuoksua ja arvostelemaan kabiinin ergonomiaa. Bemareiden lisäksi näytillä on myös Rolls Roycen ja Minin tuotteita. Rollsin osasto tosin ei ollut meitä varten...

Weltin pihassa oli vielä muutama moottoripyörä koeistuttavana. Niiden ihmettelyn jälkeen käppäilimme sillan yli kadun toiselle puolelle, jossa sijaitsee BMW Museum. Ja kappas, pihassa oli sopivasti terassi. Pieni tauko ei tekisi pahaa. Samalla voisimme arvioida Weltin arkkitehtuuria. Ihan tavallisesta laatikostahan ei ole kyse. Mainittakoon, että rakennuksen arkkitehtuuria pääsee opiskelemaan opastetun kierroksen avulla, me päätimme jättää tuon väliin.

BMW Welt BMW Welt BMW Welt BMW Welt

Museon pääsylippu maksoi kympin. Kierros alkaa Bemarin varhaisimmasta tuotannosta ja etenee kohti tuoreempia malleja. Esillä on siis autoja ja moottoripyöriä, ja myös F1- ja muita kilpa-autoja, sekä muutama tulevaisuuden konsepti. Näkemistä on runsaasti. Lopuksi kävimme museokaupassa kunnes shoppailu alkoi nälättää matkamiestä...

BMW Museum, Bond BMW Museum BMW Museum, Elviksen kärry

Palasimme jo testatulle terassille ja horimme hampparit paikallisen pirtelön kera. Voimat alkoivat palautua, joten palasimme Weltin puolelle ja tsiikailimme autoja sekä rakennusta yläkerroksesta käsin. Lippiskaupoilla käytyämme horimme vielä sumpit ja suuntasimme sitten metroasemalle. Junailimme suoraan Deutsches Museumin Verkehrszentrumiin. Sinne pääsimme kätevästi samalla lipulla, jonka ostimme edellisenä päivänä lentokonemuseolta.

Esillä on laajahko kokoelma kulkuvälineitä, ensimmäisistä polttomoottoriautoista alkaen, busseja, junia ja kilpa-autoja.

Werkehrscentrum Werkehrscentrum Werkehrscentrum

Museon jälkeen janotti ja - kas kummaa - ihan museon pihapiirissä olikin sopivasti Biergarten! Päätimme olla lähtemättä ns. merta edemmäs kalaan (etenkin edellisiltaisen tungoksen ollessa selkeästi muistissa). Eikä valintaa tarvinnut katua. Juoma ja ruoka maistuivat ja palvelu pelasi. Palasimme mahat pinkeinä hotellille.

Sunnuntaiaamu alkoi tuttuun tapaan aamupalalla rautatieasemalla, sitten ajelimme metrolla Marienplatziin. Käppäilimme autioita katuja ja tutkailimme jäykkää arkkitehtuuria. Nahkashortsien osto jäi tällä kertaa suorittamatta, eikä pelkästään sen takia, että kaupat ovat sunnuntaisin kiinni. Terassit onneksi aukesivat ja nautimme toisen aamupalan paikallisia imitoiden. Palasimme kävellen hotellille tekemään check outin.

Seuraavaksi otimme kassit kantoon ja nykäisimme junalla Isartoriin, josta marssimme kohti Deutches Museumin pääpaikkaa. Jälleen vastassa oli valtava museo useassa kerroksessa. Päätimme jättää osastoja väliin ajanpuutteen takia. Ensimmäiseksi ohitimme melko nopeasti salin, jossa oli näytteillä veneitä ja suuntasimme kohti sähkötekniikan näyttelyä. Seuraavaksi ihmettelimme isohkoja höyrykoneita sekä mm. hevoselle tarkoitettua juoksumattoa (jonka tarkoitus on toki ollut pyörittää koneita hihnan välityksellä).

Höyrykone

Palasimme sähkötekniikan puolelle katsomaan näytöstä, jossa voima puhui! Valokaaret, Faradayn häkki ja Jaakobin tikapuut esitettiin kireän napseen ja sirinän säestämänä. Näytös oli kovin suosittu ja vaikka seremoniamestari vetikin sen saksan kielellä, ei meillä ollut vaikeuksia ymmärtää vahvan sähkön kauneutta.

Valokaari

Näytöksen jälkeen kiiruhdimme museon kuppilaan syömään (ennen muita ihmisiä). Annos oli reiluhko ja sen seuraksi sai mainion juoman. Kyllä taas jaksoi!

Siirryimme tietotekniikan ja elektroniikan osastolle. Totesimme senkin erittäin kattavaksi. Kryptaus, laskukoneet, logiikkapiirit, tietokoneet, mikrosirujen valmistustekniikat jne. jne. ovat perusteellisesti esillä.

Lopuksi suoritimme ostoksia museokaupassa kunnes oli aika hypätä S8-junaan kohti lentoasemaa. Kentällä meillä oli jälleen pieniä ongelmia, tällä kertaa boardingin kanssa, mutta pääsimme kuin pääsimmekin koneeseen. Lento oli myöhässä kun saavuimme Riikaan ja jouduimmekin tapojemme vastaisesti hölkkäämään kohti Tampereen konetta.

Hieno reissu, hieno sää, hienot kohteet, erinomaiset oluet. Osa säätäjistä alkoi jo suunnitella seuraavaa Saksan reissua. Kohteena voisi tuolloin olla Stuttgart ja siellä sijaitsevat Mersun ja Porschen museot!