Takaisin ekskursioihin

Englannin matkakertomus 2000

6.5. Maanantai

Tällä kertaa perinteinen reissu jätettiin suosiolla vähän kesemmälle, jotta luonto olisi lähes kukkeimmillaan. Lennot olivat taasen halavimmasta päästä, tällä kertaa hinta/janppa jäi lentojen osalta alle tonnin. Fockerin melutaso ei takapenkkiläisten korvien kuulohermoja hellinyt mutta välilasku Bergeniin tasoitti meluannosta. Matkalla Bergenistä Stanstediin meille tarjoiltiin toinen kierros mahan täytettä, sitä arvostimme kovasti.

Stanstedista hommasimme vuokra-auton, viime kerran kokemuksista viisaampina valitsimme suosiolla kokoluokkaa suuremman maisemansiirtovälineen. Pällin leviämistä kun ei voi rahassa mitata. Hetken päästä pääsimmekin koittamaan Avensiksen ilmastoinnin toimivuutta. Ilmastointi ja kattoluukku olivatkin reissun mittaan yllättävän usein tarpeen etenkin kun Englannin kesä pisti parastaan. Avensis luovutettiin meille vajaa tankkisena, mistä iso miinus Avisin väelle.

Pitkälle emme päässeet ennen kuin huomasimme lähestyvämme Duxfordin ilmailumuseota. Valitettavasti aukioloaikaa ei enää liiemmin ollut joten jouduimme käymään hallit läpi pikakelauksella, lopuksi janpat meinasivat heittää meidät pihalle kun lepuuttelimme verkkokalvoja lentokoneissa hieman yli sulkemisajan. Ilmeisesti lauantaina oli kiire pubeihin.

TSR2 (55kB) V1 (70kB)

Kuuden jälkeen olikin ohjelmassa armoton karppuutus Scarpoon. Valitsimme reitin joka meni Humberbridgeä pitkin. Sillan jänneväli oli havaittavan pitkä. Illalla kalja maistui isännämme känpillä Scarpossa.

7.5 Sunnuntai

Koska isännällä oli kerrankin vapaata lähdimme porukalla järvialueelle. Matka suuntautui Scarposta länsirannikolle. Tievalintamme oli ehkä hieman väärä, pienet idylliset tiet osoittautuivatkin vähemmän idyllisiksi. Hulluja motoristeja ja peilejä syöviä kivimuureja oli hieman liikaa jotta ajelua olisi voinut kuvailla sunnuntaisellaiseksi.

Lake District (34kB)

Itse järvet eivät suomalaisten skaalalla kovin häävejä olleet, englantilaiset niistä näyttivät kovin innoissaan olevan. Rantaelämää ja purjehdusta harrastettiin suuressa mittakaavassa. Idyllinen vesiputous löytyi Ullswaterin läheisyydestä.

Boat (54kB)

Penrithissä Avensikseen tankattiin lisää gasoa ja ajeltiin vaihteeksi itäänpäin kohti teollispainotteista Middlesbrough. Matkalle osui Darlington ja sen ilmeisesti suurin turistirysä: Train sculpture, veturin näköinen tiilikasaelma, näyttää valokuvissa ihan hyvältä. Middlesbroughissa ihastelimme voimalaitosten höyryjä ja ihmettelimme asuinalueiden tylyä yleisilmettä.

Lauhdutin (26kB)

8.5 Maanantai

Aamulla lähdimme kohti North York Moorssin museorautatietä joka kulkee kansallispuiston keskellä. Matkalla poikkesimme pienen kylän (Thornton Le Dale) pienessä automuseossa (North Yorkshire Motor Museum). Vaatimattoman näköisessä rakennuksessa oli meikäläisittäin harvinaisia autoja kuten E-tyypin jaggeja sekä James Bond-tyylinen 60-luvun Aston Martin.

Museorautatien toisessa pääteasemassa Pickeringissä jouduimme odottamaan junan lähtöä ja käytimme ajan paikalliseen linnaan tutustuen. Rakennelma oli melko menetetty, ei sotatoimissa vaan ilmeisesti rakennustarpeiksi. Kuningas oli käyttänyt linnaa metsästysreissuillaan. Mainitsemisen arvoinen yksityiskohta oli keskiaikainen tördaamo joka poisti automaattisesti (painovoima) tuotokset linnan muurien ulkopuolelle.

Turdaamo (62kB)

Astuimme maisemansiirtovälineeseen ja aloimme nauttia kivihiilen tuoksusta ikkunoista roikkuen samalla kameralla okulääräten. Matka toiseen pääteasemaan Grosmontiin kesti noin tunnin. Matkalla näimme idyllistä maisemaa, lukuisia lanpaita, vuolaita puroja, pikku kyliä sekä synpaattisen NATOn Early Warning Systemin tutkarakennuksen.

Early warning system (62kB)

Grosmontissa meillä oli aikaa joten patikoimme veturitalleille ja lähiympäristöön. Jälkimmäisessä jälleennäimme fordin eli ensimmäisen englanninkeikan tuttavuuden. Siellähän Punto meinasi uida tulvivassa joessa.

Ford eli kahlauspaikka (116kB)

Paluumatkalle saimme jäpäkämmän veturin joka myöskin saastasi jäpäkämmin. Ilmassa oli höyryn ja noen lisäksi myös kivihiilipölyä mikä vain lisäsi tunnelmaa.

Veturi (116kB)

Illalla kävimme poistamassa kivihiilipölyt kurkusta Scarbon lähipubissa. Siellä törmäsimme pariin janppaan, jotka utelivat kaikenlaista Suomesta. Tarjosivat palkkioksi yleissivistävästä kerronnasta oluet mistä tyypeille reilu bonus.

9.5 Tiistai

Tiistaiaamuna aloitimme armottoman karppuutuksen kohti Skodea. Päätimme mennä aluksi länsipuolta Glasgow'n tutustuen. Paikka oli melko ankean näköinen ja kiiruhdimme kohti pohjoista. Kohta olimmekin ensimmäisellä suurella Skoden järvellä Loch Lomondilla. Huolimatta alkukesästä olivat originaalit jo levittyneet aurinkorannoille. Lähistöllä oli mielenkiintoisen näköinen vesivoimalaitos. Päätimme mennä sinne teekkariexcursiolle, koska portti aidatulle alueelle oli auki. Voimalaitoksen janpat eivät olleet kuitenkaan suopeita meille vaan komensivat pois.

Emme tarkalleen tiedä paikallista määrittelyä Ylämaista mutta joka tapauksessa ajelimme lumihuippuisten vuorien ohitse. Asutusta ei juuri näkynyt muutamia kyliä lukuunottamatta. Päätimme hakeutua pikkuteille ja lopulta ylitimme jotain vuorta yksikaistaista kestopäällystetietä pitkin vastaantulevia Sierroja väistellen ja sivupeilejä varoen.

Ylämaat (36kB)

Ilta oli jo pitkällä kun ehdimme Aberfeldyn viskitislaamon luo. Paikka oli jo kiinni mutta nautimme visuaalisesti ja odöörisesti.

Tislaamo (67kB)

Ilta hämärtyi ja etsimme Bed and Breakfast-tyyppistä ratkaisua yöpaikaksi Perthistä. Pyysimme myös iltapalaa ja se oli virhe. Pari pizzanpalaa söimme ja aamulla pyysivätkin melkoista summaa yöpymisestä ja safkasta. Ei auttanut kuin maksaa. Varokaa siis kiltinnäköisiä mummeleita joissa asuu ahnas kapitalistisika sisällä... Pethistä mainittakoon suurimittakaavainen tulvavallijärjestelmä kaupungin läpi virtaavan joen rantamilla.

10.5 Keskiviikko

Perienglantilaisen aamiaisen jälkeen olimmekin energiantäyteisessä kunnossa karppuuttamaan kohti Edinburghia, Skoden pääkaupunkia. Liikenne oli suurkaupunkimaista eli parkkipaikkoja harvassa ja liikenne lonni, joten tutustuminen jäi melko lokaaliksi sojoittuen linnan ympäristöön. Linna sijaitsi tuulisella mäellä, josta näkyi ympäri kaupunkia. Osa linnasta oli paikallisen hallinnon tiloina eikä niihin ollut turisteilla asiaa. Putiikeissa oli kama arvossaan ja viski Suomen hinnoissa.

Autoilimme kaupungin keskustassa poispääsyä etsien ja samalla miljöötä tarkastellen. Turistipisteen evästyksellä lähdimme kohti itää etsien aluksi Motor Museumia. Löysimme sen vanhan navetan näköisestä pönpelistä. Ajoneuvot olivat melko alkuperäisessä kunnossa. Venpeleistä mainittakoon erilaiset armeijan panssaroidut kulkupelit sekä Sinclair sähköauto, tuo muovinen yritelmä 80-luvulta.

Seuraava tutustumisen kohde oli Museum of Flight East Fortunessa. Yksi hangaari oli jatkuvasti auki sisältäen näyttelykuntoisia ilmailuun liittyviä hilipattimia joista mainittakoon Boing 747 jumbojetin moottori. Toinen halli oli täynnä entisöinnin alla olevia lentokoneita. Pihalla esillä oleva Vulcan on Falklandin sodan veteraani. Kone aiheutti pienehkön poliittisen kohun tehdessään pakkolaskun siviilikentälle Rio de Janeiroon ohjus siiven ripustimeen juuttuneena.

Suihkumoottoreita (80kB)

Loppuillan ohjelmana oli esivaltaa halveksuva karppuuttaminen kohti Scarpoa. Lähellä rannikkoa puskimme läpi sumun jossa näkyvyys oli muutama metri.

11.5 Torstai

Scarpon lähistöllä sijaitsevassa Yorkissa suoritimme matkamuistotiedusteluita sekä yritimme löytää siedettävän hintaisia postikortteja missä ei kaikissa lukisi York. Epäonnistuimme. Ainoat ostokset olivat Wallace ja Gromit-jöppä sekä yksi kirja.

Yorkista lähdimme suunnistamaan kohti Manchesteria jossa tiesimme olevan jonkinlaisen tekniikan alaa viistävän museon. Yllätykseksemme paikka löytyi viitoitusten perusteella helposti ja osoittautui sangen monipuoliseksi paikaksi. Esimerkiksi höyrykoneet olivat toimivia eli pihalla pohisi höyrynkehitin. Paikka oli ikäänkuin läpileikkaus teknillisen vallankumouksen alusta nykypäivään.

Illaksi oli tarkoitus päätyä Cheltenhamiin. Perille päästyämme teimme tutustumisrundin ympäristöön. Bongasimme perinteisen englantilaisen vanhan herrasmiehen kenkimässä Rolls Royceaan. Muutenkin raha tuntui puhuvan kaupungissa. Melko groteskina pidimme vanhan kirkon muuttamista discoksi.

12.5 Perjantai

Perjantaiksi otimme suunnaksi etelän ja ensimmäinen vastaantullut city oli Bristol. Elefantti-liikennemerkkejä seuraten löysimme eläintarhan, jossa suuren vaikutuksen tekivät pingviinit, nuo maalla niin staattiset mutta vedessä niin dynaamiset otukset. Lisäksi tarhassa oli suunnaton norsu nimeltään Wendy. Mietimme onko joku antanut nimen anoppinsa mukaan.

Wendy (80kB)

Erään huoltoaseman superkalliin murkinan jälkeen tiedustelimme tsydeemin turisti-infosta mahdollisia automuseoita, niitä kun ei jostain syystä saarivaltakunnassa vilise yhtä paljon kuin esim. ilmailumuseoita. Apua löytyi ja lähistöllä sijaitsi ilmeisesti englannin jäykin automuseo, Haynes Motor Museum. Koko autokatraan arvoa on vaikea estimoida. Joukossa oli Rollsseja, Jaggeja, Fertsuja sekä legendaarinen Lamborghini Countach. Lisäksi yksi halli oli täynnä pelkästään punaisia urheiluautoja.

Punaisia autoja (53kB)

Lisää autoja (42kB)

Haynesin jälkeen oli lähistöllä vielä yksi kuuluisa paikka, Stonehenge. Paikalle löydettyämme hieman yllätyimme. Kivikasa oli oletettua pienempi. Aikomamme tarkempi tieteellinen tutkimus Stonen arvoituksen ratkaisemiseksi oli estetty aitauksella. Pari valokuvaa ja usvaa putkeen.

Stonehenge (42kB)

13.5 Lauantai

Lauantaiaamu alkoi aikaisella heräämisellä ja karppuutuksella kohti Stanstedia. Valitsimme varmuuden vuoksi pienempiä mutta ruuhkattomia teitä reitillemme. Muuten menikin hyvin mutta ajoittainen hernerokkasumu haittasi okulääraamista. Pakko oli kuitenkin kiirettä pitää ja pari minuuttia jäi vielä kentällä aikaa. Viikon aikana saimme avensiksen mittarilukemaa kasvatettua lähes 3000 kilometrillä, eikä pälli edes suuremmiten levinnyt kaahaamiseen. Turkulaisen matkatoimiston englantilaiseen ymmärtämykseen sopimattomien lentolippujen vuoksi lähtöselvityksemme tosin venyi viime minuuteille.

Suomessa paluu arkeen oli ankea. Pioneerin juuri takuuaikansa rajoilla oleva CD-vaihtaja oli päättänyt lentokentän parkkihallissa etsiä levymakasiinia ilmeisesti koko viikon ajan. Seurauksena tyhjä akku ja työntöoperaatio.